Trys lietuvių choreografų spektakliai bylos apie grožį, drąsą ir harmoniją

Spaudos konferencijos akimirka / Martyno Aleksos nuotr.
Spaudos konferencijos akimirka / Martyno Aleksos nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2019-04-24 18:59
AA

Šį savaitgalį Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre žiūrovai pirmąkart išvys tris itin skirtingus vienaveiksmius „Baletų triptiko“ spektaklius. Juos sukūrė jauni lietuvių choreografai Živilė Baikštytė, Edita Stundytė ir Martynas Rimeikis.

Premjeros spaudos konferencijoje kalbėjusi LNOBT baleto direktorė Rūta Butvilienė pabrėžė, kad „Baletų triptiko“ choreografų kelias į didžiąją sceną prasidėjo „Kūrybinio impulso“ pasirodymuose. „Tad visų jų kūrybos krikšto tėvu pavadinčiau „Kūrybinio impulso“ projekto iniciatorių, LNOBT baleto meno vadovą Krzysztofą Pastorą“, – akcentavo R. Butvilienė.

Rūta Butvilienė / Martyno Aleksos nuotr.

„Gavęs pasiūlymą kurti vienaveiksmį baletą, klausiau savęs, kokios temos mane patį jaudina, kas man atrodo svarbu šiuo metu. Atsakymą radau norvegų antropologo Thomaso Hyllando Erikseno knygoje „Akimirkos tironija“, itin tiksliai įvardinančioje mūsų laiką. Rasti atsakymai inspiravo šias mintis perkelti į sceną“, – teigia daugiausiai patirties iš „Baletų triptiko“ choreografų turintis choreografas Martynas Rimeikis. Spektaklį „Dienos, minutės“ jam padėjo kurti kompozitorė Marija Paškevičiūtė, scenografas Marijus Jacovskis ir kostiumų dailininkė Elvita Brazdylytė.

„Istoriją apie Aušvico koncentracijos stovykloje budeliams narsiai pasipriešinusią baleto šokėją Franceską Mann atradau jau gavusi siūlymą statyti spektaklį „Baletų triptikui“. Didvyriškas šios šokėjos poelgis mane sužavėjo. Pradėjau mąstyti, kaip būtų galima šią istoriją pristatyti scenoje. Pasirinkau „teatro teatre“ principą: spektaklio veikėją regėsime šokančią Varšuvos Didžiajame teatre, vėliau – geto teatro scenoje, o baigsime spektaklį jos paskutiniuoju „pasirodymu“ dujų kameros prieangyje“, – pasakojo choreografė Edita Stundytė. Muziką jos spektakliui „Franceska Mann“ kūrė kompozitorius Anatolijus Šenderovas, kostiumus – buvusi balerina Jelena Lebedeva, vaizdo projekcijas – dailininkas Imantas Boiko. Šiame spektaklyje išgirsime ir gyvas perkusininko Arkadijaus Gotesmano improvizacijas.

Edita Stundyte / Martyno Aleksos nuotr.

Kompozitorius Antanas Jasenka, rašęs muziką choreografės Živilės Baikštytės spektakliui „Pradžioje nebuvo nieko“, teigia, kad esminis šio kūrinio pasakojimas – apie tai, kaip iš nieko susiformuoja grožis. „Nors esu laikomas aršių elektroninės muzikos eksperimentų autoriumi, šiuo atveju neatsispyriau pagundai pasitelkti teatro simfoninį orkestrą. Nes tikiu, kad viskas, kas mus supa, turi būti gražu“, – kalbėjo A. Jasenka. Simfoniniam orkestrui diriguos Modestas Barkauskas, vokalines kūrinio partijas atliks operos solistai Joana Gedmintaitė, Rafailas Karpis ir Tomas Pavilionis. Scenografiją ir kostiumus spektakliui „Pradžioje nebuvo nieko“ sukūrė dailininkė Giedrė Brazytė, vaizdo projekcijas – dailininkas Mantas Bardauskas.

Antanas Jasenka / Martyno Aleksos nuotr.

Pirmieji „Baletų triptiko“ pasirodymai LNOBT – jau balandžio 26, 27 ir 30 dienomis. Tačiau tie, kas nesuskubs premjeros pamatyti dabar, turės galimybę tai padaryti ir ankstyvą rudenį – rugsėjo 19, 20 ir 21 dienomis.